Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Linda Albrechtová: Hra osudu

Společným jmenovatelem tohoto příběhu je písmo - nejprve Braillovo a později to elektronické. Jsem takřka nevidomá, proto jsem se od mala učila Braillovo písmo – onen známý hmatný šestibod. Tehdy nebyly informační technologie zdaleka tak rozšířeny, a už vůbec ne zpřístupněny člověku se zrakovým handicapem. A tak zatím pošta probíhala pomocí klávesnice Pichtova psacího stroje, obálky a známky.

V rámci procvičování Brailla jsem si našla „dopisovací“ kamarádku. Byla to skoro stejně stará dívka z jiné školy. Já byla jedináček a přítomnost sourozence mi moc chyběla. S novou kamarádkou jsem měla pocit, jako bych získala sestru. Časem jsme si s onou dívkou (Sandrou) získaly vzájemnou důvěru a staly se z nás nerozlučné přítelkyně. Později mi kamarádka svěřila své velké trápení. Napsala mi, že jsem jediná, kdo ji může pochopit.

Sandra bydlela na internátu; celý týden odtržená od rodiny, proto jí bylo občas smutno. Dle Sandřiných slov si byly ona a její maminka velmi blízké; Sandra říkala, že je její maminka jako její nejlepší kamarádka. Ránu tomuto vztahu zasadila zpráva, která Sandru zastihla nepřipravenou – měla pocit, že proti ní stojí celý svět a ona není schopná bojovat s osudem.

Dívka vyslechla rozhovor mezi svou matkou a její přítelkyní o tom, zda už není čas na to, aby Sandra věděla, že je adoptovaná, že přece není rozumné jí to tajit… Sandra se v tu chvíli cítila podvedená - bez důvěry své nejlepší přítelkyně, své matky.

Tato zpověď byla poslední, co jsem od své přítelkyně četla. Chtěla jsem jí pomoci, ale jak, co napsat, co říci, aby to bolelo míň či aby to nebolelo ještě víc? Rodina Sandru odvezla do Itálie, kde Sandra měla přijít na jiné myšlenky a nový život v cizí zemi měl rodinu znovu stmelit. Z Itálie jsem dostala jen jeden pozdrav a nic víc. Jak čas běžel, zůstala ze Sandry jen milá vzpomínka.

I můj život měla změnit jedna zásadní zpráva… Bylo to o deset let později, když jsem už byla dospělá žena s racionálním pohledem na svět. V té době jsem studovala již čtvrtým rokem na vysoké škole. Vývoj techniky pokročil a mým nejlepším kamarádem se stal můj notebook s hlasovým výstupem. Dopisy jsem již neposílala v Braillu a obálce, ale bezpatkovou Tahomou a elektronicky.

V té době jsem měla již svůj život, a tak mi nepřišlo odsouzení hodné to, když mi moje matka jednoho dne řekla, že když byla velmi mladá, otěhotněla, ale otec dítěte nebyl na zodpovědnost připraven, a tak se dohodli, že pro miminko bude nejlepší dát jej k adopci. Chtěla jsem vědět o svém sourozenci co nejvíc. Maminka toho věděla však velmi málo – jen narození miminka, a to 31. 12. 1977. V tu chvíli mě napadlo, že má „ztracená sestra“ slaví narozeniny ve stejný den jako má „ztracená přítelkyně Sandra“. Hra osudu stále nebyla u konce…

Pár měsíců na to jsem v emailové schránce našla zprávu od odesílatele Sandra Valencia s předmětem „Nezapomnělas?“. V době spamů a jiné nevyžádané pošty jsem chtěla zprávu smazat, neboť nikoho tohoto jména jsem neznala. Jenže, jak se někdy stává, jsem email neoznačila a nedala smazat, nýbrž odentrovala a text zprávy se zobrazil na monitoru počítače.

Dopis začínal oslovením: „Moje milá přítelkyně“, bylo to od Sandry. A tak jsem náhle mohla číst její životní zpověď, co dělala a jak se měla ta dlouhá léta. Byla už dospělá, stále žila v Itálii a byla šťastná. Událost o její adopci jí prý otevřela oči a prostředí, kde žila, zas příležitost pátrat po své biologické matce. Sandra na závěr dopisu napsala: „Našla jsem svou „ztracenou“  rodinu. A mám mladší sestru. Máme hodně společného – maminku, názory na život a špatné oči...! Miluji Tě, sestřičko!“  

 __________________________________________________________________________________         

Linda Albrechtová svůj příběh sepsala vloni pro literární soutěž Internet a můj handicap a obsadila s ním druhé místo.

Nyní BMI sdružení vyhlásilo již 11. ročník této literární soutěže. Soutěžní práce může mít rozsah  maximálně 600 slovAutoři by v ní měli vyjádřit na základě vlastní zkušenosti, jak jim internet nebo telefon pomáhá vypořádat se s daným handicapem. Uzávěrka soutěže je 22. února 2015.  Na vítěze čekají 7000, 5000 a 3000 Kč od Ery a další hodnotné ceny. Výsledky budou vyhlášeny na konferenci INSPO 28. března 2015 v Kongresovém centru Praha. Propozice soutěže jsou na stránkách konference. Inspirovat se mohou soutěžící nejlepšími příspěvky z minulých ročníků.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Konference INSPO | pondělí 19.1.2015 11:10 | karma článku: 7,05 | přečteno: 204x
  • Další články autora

Konference INSPO

Úsměv prosím!

Jsou tři hodiny ráno sobota 12. března 2016 a je nejvyšší čas vstát a připravit se na cestu. Cílem je Kongresové centrum až v Praze. Spěchám.

21.3.2016 v 18:09 | Karma: 10,87 | Přečteno: 284x | Diskuse| Společnost

Konference INSPO

Internet a můj handicap: Poprvé zvítězil neslyšící autor

Dvanáctým vítězem literární soutěže Internet a můj handicap byl na konferenci INSPO v Kongresovém centru Praha 12. března vyhlášen Alexandr Zvonek. Poprvé tak soutěžvyhrál neslyšící autor.

20.3.2016 v 21:18 | Karma: 6,81 | Přečteno: 119x | Diskuse| Společnost

Konference INSPO

Život desetiletého aspíka

Jmenuji se Martin, je mi 10 let a mám Aspergerův syndrom. K tomu mám několik dalších diagnóz, např. obsedantně kompulzivní poruchu, úzkostnou poruchu, několik fobií...atd.

13.2.2016 v 22:28 | Karma: 16,15 | Přečteno: 555x | Diskuse| Ostatní

Konference INSPO

Poslední týden pro autory s handicapem

Osud jim nadělil zdravotní postižení nejrůznějšího druhu. Někdo nevidí, jiný neslyší, další je upoután na vozík, jinému komplikuje život duševní onemocnění či třeba následky mozkové mrtvice, jedno mají ale společné.

1.2.2016 v 19:20 | Karma: 5,43 | Přečteno: 101x | Diskuse| Ostatní

Konference INSPO

Ivona Březinová: Jako spisovatelku mě láká jinakost

Spisovatelka Ivona Březinová byla v posledních třech ročnících literární soutěže Internet a můj handicap členkou poroty.

10.1.2016 v 22:48 | Karma: 5,35 | Přečteno: 104x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

U izraelské ambasády ve Stockholmu se ozývala střelba, policie uzavřela okolí

17. května 2024  9:18

Policejní hlídka ve Stockholmu v noci na pátek kolem 02:00 slyšela nedaleko izraelské ambasády...

KOMENTÁŘ: Politika, kde se nemluví, ale střílí. Jak zamezit, aby přešla i k nám

17. května 2024  9:16

Středeční atentát na slovenského premiéra Roberta Fica je bolestným symptomem nemocné doby. A...

Odvolat se nemá smysl, algoritmus přijímaček zafungoval, říká šéf Cermatu

17. května 2024  9:12

Podcast První kolo přijímacího řízení na střední školy se uzavřelo ve středu 15. května. Uspěli v něm skoro...

Hasiči vraceli na kola převrácený návěs. Předtím museli vyložit náklad coca-coly

17. května 2024  9:01

Ve čtvrtek večer zasahovali hasiči v Praze u nehody kamionu, kterému se převrátil návěs. Ten byl...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 22
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 336x
Konference INSPO (Internet a informační systémy pro osoby se specifickými potřebami) usiluje o začlenění lidí se zdravotním postižením do běžného života, informuje je o technických novinkách umožňujících jim lépe se vyrovnat se svým handicapem. Nabízí rovněž prostor pro setkávání lidí s jakýmkoliv zdravotním postižením s pracovníky pomáhajících organizací, představiteli státní správy a odborníky. Od roku 2005 jsou v rámci konference vyhlašovány výsledky literární soutěže Internet a můj handicap, v níž soutěžící popisují své zkušenosti s internetem v kombinaci se svým postižením. Od šestého ročníku organizátor soutěže – BMI sdružení – rozšířil soutěž tematicky o možnost vyjádřit, jak pomáhá lidem se zdravotním postižením také telefon.

Seznam rubrik

Oblíbené články